3…2…1 START  Nowy rok szkolny, zajęcia dodatkowe razy kilka, prace domowe, testy i oby do weekendu. Co sprawia że jest nam łatwiej lub trudniej skupić się na nauce?

Powodów może być naprawdę dużo. Skupię się na kilku, które mogą być ważne z perspektywy dzieci w wieku szkolnym.

Po pierwsze – sen. Według badań (np. Adolescent Brain Cognitive Development) niedostateczna ilość snu ma wpływ na mniejszą ilość istoty szarej lub mniejszą objętość niektórych obszarów mózgu odpowiedzialnych za zdolność koncentracji i pamięć. Nic odkrywczego, zmęczony mózg gorzej przyswaja wiedzę. Ponadto, w czasie snu zachodzi proces oddzielania treści ważnych (które należy zapamiętać) od mniej istotnych. Niedostateczna ilość snu ma wpływ na ilość oraz jakość treści zapamiętywanych.

Po drugie – stres. W zależności od poziomu stresu, rozróżniamy: dystres (zbyt wysoki poziom stresu, który wpływa demotywująco i negatywnie na proces nauki) oraz eustres (moblilizujący poziom stresu). Zbyt wysoki poziom stresu ma wpływ na zdolność zapamiętywania nowych informacji i kojarzenia faktów. Według niektórych badaczy stres może obniżyć zdolność uczenia się o średnio 30%. Dlatego tak ważne jest środowisko w którym się uczymy.

Kolejnym czynnikiem, który ma wpływ zarówno na przyswajanie nowych umiejętności jak i stawianie sobie celów jest poczucie własnej wartości. Dzieci, które w siebie wierzą chętniej podejmują się nowych wyzwań, lepiej radzą sobie ze stresem, nie zrażają się porażkami i mają większą motywację do kontynuowania nauki.

Na koniec ciekawostka – właściwy poziom nawodnienia również może mieć wpływ na funkcje poznawcze, szczególnie u dzieci na pierwszych etapach szkoły podstawowej. Według badań zbyt niski poziom nawodnienia może mieć wpływ na koncentrację, pamięć krótkotrwałą oraz elastyczność poznawczą.

Podsumowując, jest wiele czynników, które wpływają na to jak nam się pracuje i przyswaja wiedzę. Jedno jest pewne: wypoczęci i zrelaksowani chętniej zabieramy się do pracy, czego sobie i moim słuchaczom życzę 😊